Een wereldverslag van een wereldpremière

Het leven van een journalist is geen lachertje. Na een werkdag vol deadlines bezorgt De Baas me nóg een portie stress: “Melissa, vanavond ben jij paparazzi. Je gaat naar een wereldpremière en bezorgt me morgen een wereldverslag én wereldfoto’s.” Lap en dat allemaal met een iPhone en de bibber op mijn lijf…

Dé wereldpremière blijkt die van Allez, Eddy! te zijn. Place to be is de Kinepolis in Gent en na het nemen van de eerste kaap (een parkeerplekje vinden voor mijn zéér geliefde Citroën C3), ga ik op zoek naar de KFD-balie. (En voor u vreemde gedachten krijgt: KFD staat voor Kinepolis Film Distribution.) Helaas zie ik nergens een bord met KFD op…

Vijf minuten en een vallende frank later, besef ik dat de toonbank met het bordje ‘Allez, Eddy!’ wel degelijk dé balie is. Ik en logica, a match made in hell. Met mijn eerste officiële persbadge ooit (zonder handen mama!), struin ik met opgeheven hoofd richting rode loper. Ook daar maak ik mijn debuut en met Oscarhoge verwachtingen wacht ik dé BV’s op.

Die Oscar-ambities worden al snel getemperd. Langs de rode loper staat bedenkelijk minder volk dan in Hollywood. Toch gaat de glamourmeter met een ruk de hoogte in als de hoofdrolspelers aankomen. Een witte limousine dropt hen voor de persmeute.

Peter Van den Begin en co zijn de limo nog niet uit of ze worden al verblind door de vele flistende fototoestellen. Poseren en lachen naar de camera, it’s all part of their job. Ook ik probeer met mijn iPhone ‘wereldbeelden’ te schieten, maar euh… oordeel vooral zelf.

Juist. Beginnerspech. Op mijn foto’s is het misschien niet superduidelijk, maar Barbara Sarafian zag er stralend uit! Een big black dress met felroze clutch. (I like!) Ook Jelte Blommaerts (dé piepjonge hoofdrolspeler van de film) stal in zijn smoking de show én alle harten.

In het Grote Hollywood interviewt de pers nu de cast, op de rode loper. Vandaag, in het Kleine België, is dit niet het geval. Na de verplichte foto’s gaat de cast naar binnen, waar meteen een volgend hoogtepunt ons te wachten staat: de sterlegging! Allez, Eddy! krijgt zijn ster naast de andere vele Vlaamse films. Waarom? Geen idee, maar het gebeurde. En ik probeerde nogmaals voor wereldfoto’s te zorgen…

Ster onthullen, opnieuw poseren voor de camera… en alsof het nog niet chaotisch genoeg was, wordt er plots een boek ondertekend door Peter Van den Begin (de niet zo piepjonge hoofdrolspeler). Welk boek? En waarom? Geen idee, Baas. Maar ik was er toch maar bij hé!

Niet enkel de pers aanschouwt dit alles, ook Jan met de pet is er bij… en bezorgt me ongevraagd een portie commentaar. “Die BV’s zien er in het echt toch veel magerder uit dan op TV hé.” Ik knik want hij heeft gelijk. “The camera adds 10 pounds, meneer”, repliceer ik uiterst gevat. Met een vreemde blik als cadeau mag ik richting zaal, waar ik bijna vertrappeld word door Johny –Xavierke- Voners. Mama zal trots zijn.

Na een woordje van Karl Vannieuwkerke (het is tenslotte een soortement van sportfilm) is het dan eindelijk tijd voor het echte werk: de film! Allez, Eddy! opent met een scene van een jongetje dat achtervolgd en uitgelachen wordt. Freddy (het jongetje dus) heeft blijkbaar ‘een ding’. Het draadje dat zijn hersenen en zijn poep verbindt, ontbreekt. Met als gevolg dat er af en toe iets ‘gebeurt’ in zijn broek. Iets héél vervelend. Maar zijn mama Angel (Barbara Sarafian) lost het op: Freddy mag nooit meer naar buiten gaan zonder haar. Good parenting!
Ondertussen zet de komst van supermarkt Magique het dorp op stelten gezet. Freddy’s vader André (Peter Van den Begin), is er zeker van dat de klanten van zijn slagerij niet naar een winkel zullen gaan waar ‘het vlees naast de onderbroeken ligt’. En dan gebeurt hét: Freddy gaat (alleen!) naar de Magique. Hij wordt er vriendjes met de dochter van de eigenaar en neemt deel aan een wielerwedstrijd van de supermarkt, met als hoofdprijs een ontmoeting met zijn grote idool Eddy Merckx. Het begin van een hele hoop problemen…

Wat? Ga dan zeker kijken. Ik ben niet betaald om de plot van de film te verklappen… maar wel om wereldbeelden te schieten! Na de film krijg ik daarvoor nóg kansen, maar (helaas baas) ik heb blijkbaar een probleem: Ik. Herken. Geen. BV’s. Écht! De eerste afterparty van mijn leven en ik herken er niemand. Die Bekende Vlamingen zien er in het echt zóóó anders uit dan op TV. Enkel Ann Van den Broeck krijg ik voor mijn telefoon:

En zij is blijkbaar de nieuwe vriendin van Stany Crets, Baas! Een allereerste wereldverslag afsluiten met een allereerste wereldprimeur. Faut le faire…

Allez, Eddy! komt morgen (28 maart) in de zalen. Op 1 april verschijnt in Steps een interview met Jelle Cleymans, één van de vele hoofdrolspelers. En dat is niet het enige goeie nieuws: we mogen ook tien tickets weggeven voor de film. Wil jij zien wat Onze Vrouw niet wou verklappen? Mail dan naar redactie.steps@roularta.be en overtuig haar om jou een ticket te bezorgen. (Deelnemen kan tot en met 4 april.)

Geef een reactie

Blog op WordPress.com.

