Afvallen? Langer jong blijven? Bring it on!

Het is zover, ik ben op dieet. Op de redactie kreeg ik namelijk ‘De voedselzandloper’ van Kris Verburgh toegestopt, een boek over ‘afvallen en langer jong blijven’. Ik had beledigd kunnen zijn. Maar als je dagelijks zeurt dat je eigenlijk moet afvallen terwijl je net in een broodje smos bijt, dan is dat er zelf om vragen. En het moet. De zomer had ik al heel vroeg ingezet met duivelse  cocktails, eindeloze BBQ’s en véél te véél degustiefjes. Heel erg leuk allemaal, maar al dat plezier kleeft stevig aan buik en billen en komen bovenop de extra kilo’s van vorige zomer die ik er na een jaar jojoën nog steeds niet had afgewerkt. Vandaag weeg ik 64 kilo. Ik ben 1m60 groot. Een zwaar overgewicht is dat niet. Maar mijn lievelingsjeans zit niet meer zo lekker, en strakke jurkjes durf ik niet meer aan. En als ik verder blijf doen zoals ik nu doe, mag ik na volgende zomer bij mijn gewicht nog eens 2 à 3 extra kilo’s tellen. No way dat ik het zo ver laat komen!

De voedselzandloper wil niet dat je op dieet gaat. Wel dat je gezond eet. Niet voor even, maar een leven lang. Bedoeling is zo te eten dat je akelige ziektes in de kiem smoort nog voor je ze hebt, dat je er lang fris jong blijft uitzien en dat je zelfs op hoge leeftijd geen last hebt van ouderdomskwaaltjes. Oké, dat wil ik wel allemaal. Ik ga de uitdaging aan! Ik zal niet langer toegeven aan suiker en ongezonde vetten. No more pizza’s, fastfood, snoep en andere troep. In plaats daarvan zal ik mezelf slank en jong eten. Een maand lang zal ik over deze ervaring bloggen: hoe moeilijk of makkelijk het is, of ik afgevallen ben, welke receptjes het uitproberen waard zijn.

Vandaag is mijn eerste voedselzandloperdag, en neen, het valt niet echt mee. De voedselzandloper is geen fan van brood dus ben ik de dag gestart met een kopje havermoutpap. Lekker, maar het is geen boterham en daar heb ik wel zin in. Mijn middagmaal was een slaatje met fruit in plaats van een belegd broodje. Wat er vanavond op de menu staat? Geen idee. Ik vrees dat ik nauwelijks iets in huis heb waar Kris Verburgh zijn zegen zou over geven. Straks uitgebreid shoppen dus. En een lekker avondmaal op tafel toveren. Hoop ik.

 

Auteur Kris Verburgh doorprikt met De voedselzandloper een aantal dieet- en voedingsmythes. Het boek biedt ook een nieuw model voor de verouderde schijf van vijf en de voedseldriehoek, laat zien wat gezonde voeding is, en hoe we ongezonde voeding kunnen vervangen door gezonde alternatieven. De voedselzandloper boek legt tevens uit hoe we het verouderingsproces kunnen afremmen. (www.uitgeverijbertbakker.nl)

4 thoughts on “Afvallen? Langer jong blijven? Bring it on!

  1. Zou wel willen meedoen uit solidariteit :-) Dat zou dan mijn eerste dieet ever worden en dan moet ik morgen ook nog snel om dat boek…

    Heb nooit last van extra kilo’s gehad maar sinds ik de 45 gepasseerd ben, blijven er al enkele jaren een paar hangen die niet meer weg willen. En ze verzamelen steevast in mijn buik. Ik vind mezelf niet véél te zwaar (60kg en 1.67m), maar ik wil weer Jackie O’ kleedjes aan zonder dat er zo’n bult uit steekt… Mijn streefdoel is blijvend 3 tot 5kg lichter worden. En bij jou ?

    • Dank voor je berichtje!
      Ik zou graag 5 tot 8 kilo kilo willen afvallen, maar dus op een gezonde manier. Leuk aan De Voedselzandloper is dat het eigenlijk geen dieet is maar een manier van eten om langer jong te blijven, en automatisch verlies je ook extra kilo’s. Zo winnen we twee keer! :)

  2. Veel succes !!!
    Ik heb het boek al een tijdje in huis en het lijkt me een betere kijk op voeding.
    Blijft wel moeilijk om brood pasta enz ” minder ” te eten, gelukkig verbied Dr Kris het niet helemaal!
    En daar wil ik me ook aan houden, minder pasta en brood eten is de grote verandering voor mij.
    Ik ben vegetariër, daarin zit ik al goed met mijn voedingswijze.
    Fijn dat je er een blog over maakt, ben reuze benieuwd hoe het verder met je nieuwe manier van eten afloopt !

Geef een reactie

Blog op WordPress.com.

