“Doe mij maar een bord koolhydraten”

Feit: gezonde voeding is duurder dan ongezonde voeding. Ik kwam thuis van de supermarkt met twee winkelkarren gezonde voeding, en een bijna lege portemonnee. Traditionele tv-snacks als chips en borrelnootjes wegen minder op het budget dan doosjes verse frambozen en een plateau mini-groentjes. Anderzijds heb ik wel de wekelijkse afhaalpizza en snelle traiteurmaaltijden helemaal geschrapt uit het weekmenu, dat scheelt ook. Hoe dan ook, in plaats van de gebruikelijke koeken, frisdranken, vlees, brood, pasta’s en diepvriespizza’s steekt de voorraadkast en koelkast nu vol met corn, tofu, witte en groene thee, vis, noten, havermout, sojayoghurt en heel veel groenten en fruit. De snoepkast blijft voorlopig leeg, behalve wat fruit (en zwarte chocolade, dat mag) heb ik nog geen waardig alternatief gevonden voor mijn zoete en zoute cravings.

Gisterenavond bestond het avondmaal uit gegrilde vis met extra veel broccoli en fruit achteraf. Best lekker, maar ik moet toegeven: na het eten had ik nog steeds honger, ik moést iets hartigs hebben! Zonder aardappelen of rijst lijkt het alsof ik geen volwaardige maaltijd gegeten heb. In De voedselzandloper legt Kris Verburgh haarfijn uit waarom koolhydraten te mijden zijn. Samengevat komt het erop neer dat brood, aardappelen, pasta en rijst een bron zijn van dikmakende suikers die bovendien voor een vlugge veroudering zorgen. Snoep en vette producten kan ik blijkbaar makkelijk laten. Maar ik heb wel heel veel moeite om brood en pasta te laten staan. Ik hunker zwaar naar een eenvoudige boterham met kaas, en ik ben nog maar pas begonnen! Koolhydraatverslaafd, ik? Zeker weten!

Deze avond maak ik voor het eerst quinoa klaar. Benieuwd of dat een lekkere vervanging voor aardappelen en rijst is.

2 thoughts on ““Doe mij maar een bord koolhydraten”

  1. Eigenlijk jammer dat gezonde voeding duurder is. Vooral fruit zoals kersen en framboosjes die je lekker als snack kunt opeten tijdens een film zijn schandalig duur. Jammer dat er geen brood of pasta op het menu staat, want dan heb je toch het gevoel dat je iets moet missen en dat maakt het volgens mij moeilijker om het vol te houden. Maar ja, eeuwige jeugd, daar zal wel een prijskaartje aan vasthangen. Hopelijk zie je snel wat resultaat :)

  2. Ja, Kris Verburgh zegt in zijn boek “geen of zo weinig mogelijk brood, aardappelen, pasta en rijst, of minstens in de volkoren of bruine vorm.” Opvallend wel dat ik geen moeite heb om de zoetigheden te laten (wat ik verwacht had), maar dat het broodgemis zo’n probleem is.
    Bedankt voor je reactie!

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

