De voedselzandloper: hoever wil je gaan?

Gisteren kreeg ik het even benauwd op de redactie. Het was hectisch. Er moest een deadline gehaald worden, we hadden het druk druk druk en de airco besloot warme lucht in plaats van koude te blazen, alsof de gemoederen nog extra verhit moesten worden. Ik had het heel warm. En toen heel koud. Volgden nog hartkloppingen, oorsuizen, draaierigheid, een misselijk gevoel en hoofdpijn. Even tien minuten de frisse lucht opzoeken, en toen ging het wel. Beter, maar nog niet top. Mijn collega stelde enthousiast een diagnose: “Jij hebt afkickverschijnselen!” Zou het? Sinds ik De voedselzandloper volg eet ik eigenlijk best veel: een uitgebreid ontbijt met havermout, fruit, thee en vers vruchtensap, overdag veelal een gemengde salade, fruit en noten als tussendoortje en ’s avonds een warme maaltijd met extra vis/wit vlees en groenten. Alles samen eigenlijk veel meer dan vroeger, maar toch minder in calorieën. Suiker mis ik eigenlijk nog steeds niet (in fruit zit ook suiker!), en de drang naar zetmeel en koolhydraten was eerlijk gezegd niet zo erg als de dag ervoor. Kris Verburg bespreekt in zijn boek inderdaad een aantal afkickverschijnselen, hoewel ik mijn ‘aandoeningen’ er niet in kon terug vinden.

Wellicht had ik een simpele ‘appelflauwte’, te wijten aan de warmte en geen herrie waard. Toch besloot ik die avond even minder strikt de richtlijnen op te volgen, en een lekkere pasta te eten. Ja, het mag. De voedselzandloper raadt aan om zo min mogelijk brood, aardappelen en pasta’s te eten, maar legt geen absoluut verbod op. Je beslist zelf hoever je daarin wil gaan. Ik had voor mezelf uitgemaakt dat ik daar ver in zou gaan, toch voor één maand. Maar op deze dag vier stond er toch pasta op tafel. Volkorenpasta, uiteraard. Met zeevruchten en een roomsausje (type soja light!). Met dank aan de vriend om niet enkel de boodschappen te doen maar ook om overheerlijk te koken. Die appelflauwte, daar zijn we helemaal van verlost.

Morgen is het al de vijfde dag waarop ik De voedselzandloper volg. Benieuwd of ik nu al wat afgevallen ben?

Geef een reactie

Blog op WordPress.com.

