De voedselzandloper: hoeveel ben ik al afgevallen?

Even een bekentenis: één van mijn guilty pleasures is het volgen van realityprogramma’s waarbij wanhopige mensen met overgewicht door een dokter/diëtist/personal trainer onder handen genomen worden. Je ziet het slachtoffer  worstelen met de nieuwe levenswijze: anders eten, meer bewegen, komaf maken met persoonlijke issues die een gezond leven in de weg staan. Altijd komen er traantjes aan te pas, soms zijn ze opstandig en boos, en steeds is er een moment waarop ze er gewoon mee willen stoppen. Volgt een berisping van de diëtist en/of harde aanpak van de fitnessinstructeur en hup, ze gaan harder trainen dan ooit en volgen strikt hun nieuwe dieet. De beloning mag er zijn: tegen het einde van het programma (op televisie zo’n 40 minuten, in realiteit enkele maanden) tonen ze trots hun nieuwe ‘ik’: spectaculair slanker, gezonder en helemaal klaar voor een nieuwe start. Applaus van familie en vrienden, en respect van mijzelf. Doe het ze maar eens na!

Zelf probeer ik nu al een kleine week volgens de aanbevelingen van De voedselzandloper te eten. Twee keer per week ga ik sporten: een uurtje spinning, een sessie bodybalance…waar ik op dat moment zin in heb. Het is misschien nog wat vroeg om al resultaat te verwachten, maar toch kan ik het niet laten om regelmatig de weegschaal boven te halen. Ben ik afgevallen? Jawel! Veel? Zeker weten: volgens mijn weegschaal weeg ik nu 62,8 kilo. Ik woog 64 kilo. Dat is maar liefst 1,2 kilo minder! Zonder honger te lijden, want ik eet best veel, behalve dat ik flink gesnoeid heb in de koolhydraten en suikers. Te vlug afvallen is echter ook niet goed, daarvan raakt je metabolisme van slag, las ik in De voedselzandloper. Ik voel me wel uitstekend (behalve een dipje twee dagen geleden) en heb steeds minder het gevoel dat ik dingen moet laten. Ik ben beter op de hoogte van welke voedingsmiddelen goede alternatieven zijn en vind steeds makkelijker mijn weg binnen dit aanbod. Een veelbelovende start.

Dit weekend op de agenda: mooi weer en een bbq, wellicht de laatste van deze zomer. Het wordt ongetwijfeld een gezellig eetfestijn, met veel cocktails vooraf. Ik beloof plechtig om niet aan alle verleidingen toe te geven. Maar een beetje zondigen, dat zal zeker het geval zijn. We willen het leuk houden, niet?

2 thoughts on “De voedselzandloper: hoeveel ben ik al afgevallen?

  1. Goed bezig. En zeggen dat mijn enige prestatie tot nu is dat ik eindelijk het boek in handen heb ! Nu nog tijd vinden om het te lezen en dan kunnen we er ook aan beginnen. In dat tempo val ik pas over 3 maanden 1 kilo’tje af !

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

