Food fight!

Kris Verburgh krijgt de laatste tijd nogal hard te verduren. Er worden rake klappen uitgedeeld. Zijn boek De voedselzandloper wordt niet door iedereen gesmaakt. Nadat eerder al het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie en Ziektepreventie en de Vlaamse huisartsen kritiek uitten op het boek, mochten we vandaag lezen hoe ook de Faculteitsraad van de Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen van de Universiteit Antwerpen uitdrukkelijk afstand neemt van het boek. De voedselzandloper zou ‘slecht’ en zelfs ‘gevaarlijk voor de publieke opinie’ zijn.

 Oké, heb ik mezelf nu al anderhalve week op een koolhydraten- en suikerarm dieet gezet alleen maar om nu te moeten horen hoe gevaarlijk het allemaal is? Ik eet veel vis en kip. Schuif kilo’s groenten en fruit naar binnen en lepel dagelijks mijn kopje havermout uit. Rood vlees probeerde ik sowieso al te vermijden, melk dronk ik ook niet. En ik voel me prima, beter dan toen er wekelijks één of andere fastfoodmaaltijd gehaald moest worden en er dagen waren dat ik maar weinig groenten zag passeren. De voedselzandloper is voor mij een leidraad om gezonder te eten, en na dit experiment zal ik wellicht niet hervallen in mijn oude gewoontes. Geen wit brood of pasta maar de volkorenversies, een glaasje vers geperst fruitsap bij het ontbijt, veel meer groenten en fruit eten… het lijkt mij al bij al zo slecht nog niet.

Neen, ik ben geen voedseldeskundige. Ik weet ook niet welke onderzoeken betrouwbaar zijn of correct geïnterpreteerd worden. Maar wat Kris Verburgh vertelt is in feite niet helemaal nieuw, we hebben het hier en daar wel eens eerder gehoord. Mijn experiment is nog niet halverwege, maar op dit moment voel ik me goed, ik eet lekker én ik ben wat afgevallen. Afwachten nu hoe het verder evolueert.

Geef een reactie

Blog op WordPress.com.

