Te gek voor woorden?

Er is geen ontsnappen aan. Toen ik gisterenavond eindelijk in de sofa kon ploffen, helemaal klaar voor een uurtje zappen, botste ik steevast op nieuwsuitzendingen en duidingsmagazines waarin Kris Verburgh het mocht uitleggen. De jonge arts leek toch wel wat aangedaan van de kritiek op zijn voedselzandloper, maar de man bleef bij zijn standpunt en legde nogmaals rustig uit waar het eigenlijk om draait. Wie het nieuws gisteren gemist heeft, kan zijn ‘verdediging’ nog eens rustig nalezen op de website www.devoedselzandloper.com. Je vindt er behalve een beknopte uitleg over het boek ook recepten, een link naar de blog van Kris Verburgh en een gezondheidstest. Overigens mag Verburgh op veel steun rekenen van het ‘gewone’ volk. Zij die het boek gelezen hebben en de tips opvolgen, zijn enthousiast, voelen zich fitter en gezonder en laten dat ook graag weten via Facebook en andere social media. En ik moet toegeven: zelf ben ik ook wel overtuigd. Fruit, groenten, vis, wit vlees, noten, havermout… het lijkt misschien een beetje saai, maar met enige creativiteit eet je best heel erg lekker. In elk geval heb ik niet meer het gevoel iets te moeten missen, ik val af en ik voel me beter dan voorheen. Dat Verburgh zoveel kritiek krijgt, heeft wellicht te maken met het feit dat hij aan enkele heilige huisjes raakt. Er zijn ontelbaar andere diëten die extreem, idioot en levensgevaarlijk zijn, en daar wordt veel minder tot geen ophef over gemaakt. Misschien omdat ze echt te gek zijn voor woorden? Even ‘dieet’ door Google halen, levert de meest bizarre voorbeelden op. Ziehier een paar voorbeelden. Don’t try this at home.

Het wattendieet. Lange tijd beschouwd als een urban legend maar toch gesignaleerd in de modellenwereld. De wattenbolletjes die je eet, zwellen op in je maag waardoor je geen honger meer hebt.

Het babyvoedseldieet. Laat gewone maaltijden staan en lepel potjes babyvoeding uit. Jennifer Aniston zou dit ‘dieet’ regelmatig volgen om vlug wat kilo’s kwijt te spelen.

Het 5-happendieet. Eet wat je wil maar neem nergens meer dan 5 happen van: 5 happen van je middagmaal en 5 happen van je avondeten (over ontbijt wordt niet gesproken). Smakelijk.

2 thoughts on “Te gek voor woorden?

  1. Inderdaad, ik vond het behoorlijk belachelijk. Die man is de redelijkheid zelve, verkondigt geen extravagante dingen (zeker niet als je vergelijkt met de dieten die jij aanhaalt !) maar krijgt de hele wetenschappelijke wereld over zich. Het lijkt me allemaal zeer georchestreerd.En waarom eigenlijk ? Als nog maar een fractie van de mensen die zijn boek gekocht hebben ook daadwerkelijk gezonder gaat leven en eten, dan is dat toch prima ? Dat is toch wat het Ministerie van Volksgezondheid zou moeten willen bereiken ?

    Mij kwam het voor alsof de heren professoren een tikkeltje jaloers waren op het succes van Verburgh en het is wat het is : hoe meer gezonde mensen, hoe minder patiënten uiteraard en dat voelen ze dan weer in hun portemonnee. Of mag je dat niet luidop zeggen ? Ik blijf fan.

Geef een reactie

Blog op WordPress.com.

