Makkelijke visschotel voor als het slank en snel moet

Geen probleem om een ander uitgebreid te zien kokkerellen en vervolgens goedgehumeurd mijn voeten onder tafel te schuiven om al dat lekkers te proeven. Maar zelf in de keuken staan? Ow hoh! Het telefoonnummer van de take-away-pizza ken ik uit het hoofd en ik vind blindelings de weg naar de beste traiteurs. Mijn kooktalenten daarentegen beperken zich tot de dagdagelijkse basisvaardigheden. Geen ingewikkelde gerechten met exotische namen noch een elegant aangeklede tafel om de foodexperience intenser te maken…. Ik ben al opgelucht als mijn probeersels lekker smaken en niemand er ziek van wordt. Chapeau voor wie uit het blote hoofd goochelt met ingrediënten en in één-twee-drie een culinair menu uit de potten en pannen tovert!

 Sinds ik De voedselzandloper moet volgen, ben ik verplicht mijn kookambities enigszins bij te stellen. In zijn boek heeft Kris Verburgh een aantal receptjes opgenomen, maar er zijn nog andere bronnen waar je gerechten vindt die voedselzandloper-oké zijn. Zo is er de leuke Facebookpagina ‘Voedselzandloper recepten’, waarbij de leden niet enkel het boek bespreken maar ook kooktips en recepten uitwisselen.

Omdat het morgen – zaterdag – opnieuw een drukke dag belooft te worden, zal ik een visschotel klaarmaken die zo simpel is dat zelfs een kind (en ik dus) het kan. Hierbij het recept. Supermakkelijk en bijna onmogelijk om te mislukken. Een tip voor wie dit weekend lekker snel wil koken. 

Wat heb je nodig: 4 tomaten, 500 gr kabeljauwfilet, 100 gram gruyèrekaas (ik vervang dit momenteel door een gemalen light kaas), een beetje bieslook, peper en zout, een citroen, een pakje Boursin Cuisine knoflook & fijne kruiden light.

En zo maak je het: wrijf de vis met het sap van de citroen en kruidt met peper en zout. Leg in een ovenschaal. Doe er de Boursin over. Snij de tomaat in schijfjes of blokjes (zaadjes verwijderen) en leg deze over de vis. Strooi er wat bieslook over, en eindig met een laagje kaas. Bak ongeveer 20 minuten in een voorverwarmde oven op 200 graden. Smakelijk.

 

 

Geef een reactie

Blog op WordPress.com.

