Sanne in filmland (slot)

Sanne Van den Plas is deze maand onze filmrecensente. Elke woensdag gaat ze een nieuwe film checken en op donderdag bezorgt ze ons haar ongezouten verslag. Dankzij Sanne weet je dus welke film je zeker moet zien… en welke zeker niet.


Na vier weken als filmrecensent (een fantastisch zware taak!), is het moment aangebroken om afscheid te nemen van mijn filmavontuur…  Maar niet voordat ik jullie nog een laatste keer trakteer op mijn kritisch oordeel. Hup met de geit!

Mijn weg als recensent ging van komedie (The Campaign), naar romantische komedies (LOL en Ted) en met Killer Joe eindigen we nu bij de zogenaamde zwarte komedie. Je ziet het, met mij kunde lachen é! Maar opgelet, na gisterenavond weet ik wat ‘zwarte komedie’ wil zeggen. Want wie elke 5 minuten een schaterlach verwacht, is eraan voor de moeite. Enkel voor wie evenveel vreemde hersenkronkels heeft als regisseur William Friedkin, bestaat de kans dat zij kunnen volgen met zijn, toch wel opmerkelijke, gedachtegang. (Net als deze zinsstructuur trouwens.)

Maar goed. Het verhaal gaat als volgt: Drugdealer Chris is dringend op zoek naar geld. Hij klopt aan bij zijn vader Ansel, die na een scheiding hertrouwd is. Zijn ex-vrouw (en dus moeder van Chris) heeft volgens een goede bron een zeer dure levensverzekering afgesloten. Samen besluiten ze om beroep te doen op Joe. En hem noemen ze niet voor niets Killer Joe! Want officieel werkt hij misschien als detective bij de politie, af en toe klust hij ook wat bij… als huurmoordenaar. Zo iemand moet natuurlijk ook betaald worden, maar wat doe je als je geen geld hebt?! Zus Dottie komt to the rescue…

Mijn eerste reactie na het zien van de film? WAT WAS DIT?! Ja, Killer Joe raad ik zeker aan als je zin hebt om voor de verandering eens iets anders te zien dan de zoveelste typische Hollywoodfilm. In mijn 21-jarige carrière als filmliefhebber, gaande van The Lion King tot Ted, heb ik nog nooit zoiets gezien. Geen wonder dat ik na afloop toch een beetje van mijn melk was.

Een positieve noot? Acteur Matthew McConaughey, die de rol van Killer Joe op zich neemt, zet wel een opmerkelijke prestatie neer. Aangezien hij voornamelijk speelde in films als ‘How to lose a guy in 10 days’ en ‘Magic Mike’, is McConaughey voor mij zeker geen vreemde. Met Killer Joe laat hij zien dat de rol van bad guy zeker ook op zijn lijf geschreven is.

Soit, ikzelf, happy girl als ik ben, zal dus nooit echt fan worden van het genre of van de regisseur (ook bekend van films als The exorcist en The French Connection). Maar niemand houdt jullie tegen om ook eens van filmrecensent te spelen en zelf te oordelen. 

De speurneuzen onder jullie hebben misschien al gezien dat er ook een heleboel positieve reviews zijn verschenen over deze film. Hierbij is het opnieuw bewezen dat smaken kunnen  verschillen. Bij mijn volgende cinemabezoek keer ik toch resoluut terug naar  de clichés en de zakdoeken!
 
Tip voor de recensent die vanaf volgende week de fakkel van mij overneemt: reviews van de nieuwste Love stories zijn steeds welkom! ;)

Zo, bij deze neem ik afscheid van jullie.
Tot ziens en blijf vooral Steps volgen!

Sanne xoxo

 

2 thoughts on “Sanne in filmland (slot)

Geef een reactie

Blog op WordPress.com.

