Ann-Sophie in filmland (1)

Ann-Sophie Vanderhaegen is in oktober onze filmrecensente. Elke woensdag gaat ze een nieuwe film checken en op donderdag bezorgt ze ons haar ongezouten verslag. Dankzij Ann-Sophie weet je dus welke film je zeker moet zien… en welke zeker niet.

Gisteren ging ik naar de cinema… Olé, ola! Zonder al te hoge verwachtingen trok ik naar de actie-thriller Savages. Waarom die prent? Heel simpel. De avant-première van Ted werd al aangepakt door septemberrecensente Sanne. En Taken2 leek niet zo’n goed idee aangezien ik Taken nog niet heb gezien. Bovendien durft een nummer 2 nogal vaak een flauw afkooksel te zijn van het origineel.

Bon, uit gebrek aan alternatieven én om mijn lief te plezieren, zat ik klaar voor een portie pief poef paf. Het scheelde niet veel of ik had een notitieblokje bij. Want ja lieve lezers, schrijven voor Steps brengt toch een beetje stress met zich mee. Wie gaat dit allemaal lezen? Hebben mensen wel iets aan mijn oordeel? Komt daar nog bij dat mensen soms halve poëzie verwachten van een bescheiden, kersvers journalistje. (Ik ben immers net afgestudeerd als ‘journalist’.) Ah ja, als ik het hier niet goed doe, dan kan ik er binnenkort wel om lachen.

Savages zette mij meteen al op het verkeerde spoor met een heel sereen beeld waarin de schone Ophilia de film inleidt (en op het einde ook afsluit). Haar kwetsbare stem en de prachtige natuurbeelden die hierbij vergezeld gaan, staan in schril contrast met de bloederige taferelen die mij nog te wachten stonden.

Savages, oftewel ‘verwilderden’ vertelt het verhaal van twee boezemvrienden die in Californië de beste marihuana telen. Andere drugsorganisaties kunnen een serieus puntje zuigen aan Ben&Chon. De mannen kunnen niet extremer van elkaar verschillen. Chon is ex-marinier en ex-huurmoordenaar terwijl Ben een vreedzame Boeddhist is. Slechts één iets hebben ze gemeen: een relatie met Ophilia (Blake Lively). En vergis je niet, ze zijn allebei wel degelijk op de hoogte van hun relatie met Ophilia. Moet kunnen…

Het trio lijkt een idyllisch leventje te leiden en de mannen vinden het helemaal top om afwisselend met dezelfde vrouw onder de lakens te duiken. Good for them. Maar aan dat alles komt bruut een einde wanneer ze een deal weigeren met een Mexicaanse drugsorganisatie. De leider van deze organisatie, Elena (Salma Hayek) slaat hard terug en ontvoert hun geliefde Ophilia. Maar Elena zou hun durf en bereidwilligheid wel eens kunnen onderschatten…

Klinkt spannend, hé? Dream on. Het puntje van mijn stoel bleef leeg. Zou ik Savages aanraden aan vrienden? Niet direct. Hoewel ik kan begrijpen dat anderen deze film wél kunnen smaken. Mij hoor je in elk geval niet klagen over het acteertalent. Met grote namen als Salma Hayek, John Travolta… verwacht je ook niet anders. Je krijgt ook genoeg bloed te zien voor je geld (iew!). Maar sommige aspecten zijn minder overtuigend. Zo vind ik de driehoeksverhouding toch een tikkeltje ongeloofwaardig en de formule seks, drugs en geweld staat niet altijd garant voor succes. Savages zal mij niet bijblijven. Of toch. Als ‘die film die ik mocht doen voor Steps’. Hoe cool is dat?

 Tot volgende week!
Ann-Sophie

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

